Maine Road

Her kan du læse om Citys hjemmebane gennem 80 år: Det legendariske Maine Road (1923-2003). Desuden lidt om Citys første hjemmebane Hyde Road (1887-1923).



Byggeriet af Maine Road havde Charles Swain som arkitekt og Sir Robert McAlpine som byggefirma - det samme firma der stod for opførelsen af Wembley, der åbnede i april 1923. Ambitionerne for Maine Road var store. Planerne gik på at bygge et "engelsk Hampden Park" med plads til ca. 120.000 tilskuere. Disse planer blev dog skruet ned til ca. 85.000 med mulighed for senere udvidelse. Byggeriet begyndte i oktober 1922 og det færdige stadion blev indviet 25. august 1923, hvor City vandt 2-1 over Sheffield United foran 57.000 tilskuere. Maine Road var ved åbningen det største stadion i England uden for London og blev kaldt "Nordenglands svar på Wembley." Maine Road har stadig tilskuerrekorden i England til en kamp uden for London. 3. marts 1934 overværede 84.569 FA Cup kampen mellem Manchester City og Stoke. Maine Road har også tilskuerrekorden til en engelsk ligakamp, nemlig 83.260 til Manchester United - Arsenal den 17. januar 1948. Uniteds bane Old Trafford blev bombet under 2. verdenskrig, så United måtte spille på Maine Road i de første år efter krigen. Tilskuertallene på Maine Road var ellers ikke imponerende høje. De svingede meget og kun til enkelte kampe i hver sæson fik man for alvor udnyttet den store kapacitet.


Maine Road efter åbningen i 1923.


Oprindeligt var kun Main Stand (modsat The Popular Side - senere Kippax Street Stand) overdækket og med 10.000 siddepladser på langsiden. Resten var uoverdækkede ståpladser. I 1931 blev der etableret overdækning i hjørneområdet mellem Main Stand og Platt Lane og i 1935 blev Platt Lane overdækket og samtidig udvidet en smule bag til. Lysmaster blev første gang installeret i 1953. Kippax blev overdækket i 1957 og samtidig udvidet med 500 ekstra ståpladser. Billedet til højre viser Maine Road i 1960 med tre overdækkede tribuner - kun den såkaldte Scoreboard End var uoverdækket. I 1963 fik Platt Lane installeret bænke med plads til 8.500 og dermed kom Maine Road op på 18.500 siddepladser - mere end nogen anden britisk klub på den tid. Til gengæld blev den samlede kapacitet reduceret til 64.000. I 1964 blev lysanlægget forbedret med højere lysmaster og kraftigere lys. I 1967 blev den midterste del af taget på Main Stand hævet, så der var bedre udsyn fra Directors Box og øvrige VIP-pladser. Det var til gengæld ikke noget kønt syn set fra de øvrige tribuner på stadion. Taget fik et noget mærkværdigt udseende de næste 15 år. Scoreboard End blev totalrenoveret i perioden 1970-72. Den blev i første omgang overdækket og året efter omdannet til siddetribune, som fik navnet North Stand. Stadionkapaciteten blev dermed reduceret til 54.500. I 1979 fik Maine Road installeret varmerør under banen. Main Stand fik helt nyt tag i 1982. Senere i 80´erne kom der nye sæder på denne tribune. North Stand fik i 1991 nye sæder på den nederste halvdel af tribunen. De store lysmaster blev fjernet og erstattet med lys langs hele de to langsiders tribunetage. Platt Lane blev i 1992-93 erstattet af den noget mindre Umbro Stand. Denne tribune fik desuden 48 VIP-boxe. I 1997 fik denne tribune dog igen navnet Platt Lane Stand. Ændringerne i 1991-93 og de øgede sikkerhedskrav (Taylor-rapporten) reducerede kapaciteten på Maine Road til 39.400.


Maine Road efter færdiggørelsen af Umbro Stand i 1993.

Den store ståtribune Kippax blev revet ned og der blev bygget en ny siddetribune i 1994-95. Det bragte kapaciteten på stadion helt ned på 31.500. Der blev efterfølgende indrettet 72 VIP-boxe på det nye Kippax, som i alt fik plads til 11.000 tilskuere - langt færre end de 18.300 man lukkede ind på ståtribunen. Kippax-ståtribunen var blandt de allerstørste i England. Men Kippax blev ligesom de øvrige ståtribuner mødt med
øgede sikkerhedskrav og kapaciteten blev justeret nedad flere gange og endte altså på 18.300. Med nedrivningen af Kippax forsvandt den sidste bid af det gamle Maine Road - og det samme gjorde den fortættede stemning, der var karakteristisk for de store ståtribuner. Kippax var op gennem 70´erne og 80´erne speciel derved, at den var placeret på langsiden i modsætning til næsten alle andre større stadions i England, hvor ståpladserne var på endetribunerne. 


Maine Road 1995.

Kippax 1995 set fra Main Stand.

Der forelå ambitiøse udbygningsplaner for Maine Road til 45.000 pladser, men med nedrykningen fra Premier League i 1996 blev planerne sat i bero. I stedet indgik City i 1999 en aftale om udflytning til Eastlands i 2003. I de sidste år af Maine Roads levetid blev der opført uoverdækkede mobiltribuner på begge sider af Kippax. I hjørneområderne på begge sider af Main Stand blev der indsat et par hundrede ekstra sæder. Stadion endte med en kapacitet på 35.150 (alle siddepladser) fordelt således i runde tal: Main Stand 8.500, Platt Lane/Umbro 5.000, Kippax 11.000, North Stand 8.000 og uoverdækkede hjørnepladser (mobiltribuner) 2.650.

Onde tunger sagde, at den gennem mange år dårlige ledelse af klubben var tydelig, når man betragtede Maine Road. Man sagde, at der ikke eksisterede overordnet og langsigtet planlægning i forbindelse med udviklingen af stadion. Men det er ikke helt korrekt. I flere omgange var der faktisk mere langsigtede planer i spil, men forskellige årsager så som krig, direktørskifte, manglende finansiering og nedrykning gjorde, at planerne aldrig eller kun delvis blev gennemført. 

Blandt tilskuerne på Maine Road eksisterede der en udbredt mistanke om, at klubben især op gennem 80´erne offentliggjorde tilskuertal, der var for lave i forhold til det antal tilskuere der reelt var tilstede på stadion. Det var i Peter Swales formandstid og en tid hvor økonomien ikke var særlig god. Beviser kom der aldrig, men måske var der tilskuere, som blev lukket ind uden om tælleapparaterne - og indtægter der undgik skattevæsenets kendskab. 

Maine Road havde i lange perioder den største og bredeste bane i England. I den sidste sæson inden nedrivningen målte banen 107 x 71 meter. Den sidste kamp på Maine Road blev spillet den 11. maj 2003, hvor City tabte 1-0 til Southampton. 

Ud over at være hjemmebane for City (og United i nogle kampe) blev Maine Road gennem tiderne også brugt til to landskampe, 18 FA Cup semifinaler, en Liga Cup finale omkamp, adskillige rugbykampe, koncerter, religiøse festivaler og sågar en international tennisturnering.

Maine Road lå få kilometer syd for centrum i et tæt befolket område kaldet Moss Side med mange indiske og pakistanske restauranter. Stadionområdet er nu omdannet til et moderne boligkompleks og desuden er der en skole. 


 Resterne af Maine Road - foråret 2004. 


Maine Road kapacitet gennem tiderne og liste over City-kampe med de højeste tilskuertal på Maine Road:

Årstal Kapacitet Heraf siddepladserDatoKampTurneringTilskuertal
1923 84.000 10.00003.03.1934City - StokeFA Cup kvartfinale84.569
1931 86.000 10.00023.02.1935City - Arsenal1. division79.491
1935 88.000 10.00020.02.1926City - CardiffFA Cup 5. runde76.166
1946 84.000 10.00003.03.1956City - EvertonFA Cup kvartfinale76.129
1953 76.500 10.00010.04.1937City - Arsenal1. division74.918
1957 77.000 10.00030.01.1926City - HuddersfieldFA Cup 4. runde74.799
1963 64.000 18.50029.01.1955City - Manchester UFA Cup 4. runde74.723
1972 54.500 26.60018.02.1928City - StokeFA Cup 5. runde73.668
1973 52.600 26.60022.01.1938City - BuryFA Cup 4. runde71.937
1989 48.500 25.20020.09.1947City - Manchester U1. division71.364
1993 39.400 21.10018.02.1956City - LiverpoolFA Cup 5. runde70.640
1995 31.500 31.50028.12.1957City - Manchester U1. division70.483
1997 32.100 32.100
1999 34.000 34.000
2000 34.500 34.500
2002 35.150 35.150


              
Sidste kamp på Maine Road 11. maj 2003. Også udenfor stadion var mange kommet for at sige farvel.
På hver side af Kippax kan man se de intermistiske uoverdækkede hjørnetribuner.

Hyde Road

De første år (1887-1923) havde klubben hjemmebane på Hyde Road. Det lokale sporvognsselskab udlejede en grund, hvor man kunne opføre et stadion. Den første kamp på Hyde Road skulle stå mellem Ardwick FC og Salford den 10. september 1887. 500 tilskuere mødte frem, hvorimod Salford aldrig dukkede op! Året efter opførte man en trætribune med plads til 1.000 tilskuere. Hyde Road Hotel lå klods op af fodboldbanen og en mindre del af hotellet fungerede som administration og omklædningsrum. Hyde Road voksede hurtigt og allerede i april 1896 menes der at have været 30.000 tilskuere på stadion til en kamp mellem City og Liverpool, selv om den officielle kapacitet på dette tidspunkt kun var 25.000. I 1904 udvidede man til en samlet kapacitet på 40.000, hvoraf de 6.000 var siddepladser. I 1910 blev Hyde Road overdækket og det gav ly til 35.000 ud af de 40.000 pladser, hvilket man var meget stolte af i Manchester. I februar 1913 spillede City en kamp i 2. runde af FA Cup´en mod Sunderland, som måtte afbrydes, da en del af de næsten 42.000 tilskuere på et overfyldt Hyde Road blev presset ind på banen i den forlængede spilletid. City tabte omkampen i Sunderland med 0-2. Flere avisartikler fra dengang omtalte et overfyldt stadion, for få tælleapparater og dårlige sikkerhedsforhold. Hyde Road var special derved, at der gik en jernbanelinie til et nærtliggende dampkraftværk imellem en mindre hjørnetribune og banen. En historie fortæller, at en togfører engang gjorde holdt med sit tog ved stadion for at se fodbold et stykke tid før han kørte videre! Billedet ovenfor er fra en kamp mod Oldham i 1913.

I november 1920 opstod der en brand på den ene tribune (foto) og selv om man hurtigt fik bygget en ny og større tribune satte branden skub i overvejelserne om at finde en ny lokalitet. Kapaciteten var nået op på ca. 45.000, men i marts 1921 var der over 50.000 til topkampen mod Burnley. Både myndigheder og journalister kritiserede igen sikkerhedsforholdene og påpegede at der blev lukket for mange ind. Tilskuertallene kom dog ikke efterfølgende i nærheden af Burnley-kampen. Den sidste kamp på Hyde Road var mod Newcastle 28. april 1923 og endte 0-0. Efter nedrivningen af stadion blev området brugt som remise til sporvogne frem til 1949. Derefter som remise til trolleybusser og benzindrevne busser. Siden 2000 har der været fragtterminal og lagerbygninger på området.


Senest opdateret 15.03.18