Etihad Stadium

City har siden 2003 spillet på City of Manchester Stadium, som i 2011 blev omdøbt til Etihad Stadium. I 2015 udvidet til en kapacitet på 55.000 og i 2021 reduceret til knap 54.000 på grund af nye LED-reklamebander.


City fremlagde i foråret 1994 en femårsplan for en total gennemmodernisering og udvidelse af Maine Road til 45.000 pladser. Nedrivningen og genopbygningen af Kippax som siddetribune var første etape i denne plan. Dette arbejde blev gennemført i 1994-95. Og længere kom man aldrig. Da City rykkede ned i sæsonen 1995-96 blev udbygningsplanerne for Maine Road sat i bero. Havde City undgået nedrykning ville renoveringen af stadion have været fortsat og City ville være blevet på Maine Road. Men sådan kom det altså ikke til at gå. I anledning af Commonwelth Games, som blev afholdt i Manchester fra 25. juli til 4. august 2002, skulle der bygges et helt nyt stadion i det østlige Manchester (Eastlands). City underskrev i august 1999 en aftale med kommunen om benyttelse af det nye City of Manchester Stadium fra og med sæsonen 2003-04. Maine Road blev i 2003 overdraget til kommunen og efterfølgende revet ned. Til gengæld fik City mulighed for at rykke ind på et nyt og større stadion uden at skulle investere så mange penge - faktisk kun 20 millioner pund. 

Manchester søgte både i 1989 og 1993 om værtskab for De Olympiske Lege til afholdelse syv år senere. Atlanta fik tildelt OL 1996 og Sydney løb med OL 2000. Modelfotoet til venstre viser designet til det stadion med plads til 80.000 man ville have opført til OL 2000, hvis Manchester var blevet valgt. På trods af afslagene fortsatte kommunen sine bestræbelser på at få opført et stort internationalt stadion i byen. I 1995 fik Manchester tildelt Commonwealth Games til afholdelse i 2002. Man fremlagde planer om et topmoderne multistadion med plads til 65.000 tilskuere med sigte på blandt andet at huse fodbold (landskampe), atletik, rugby, popkoncerter, m.v. Men i december 1996 besluttede Sport England, at Wembley fortsat skulle være nationalstadion og at der ikke skulle spilles landskampe andre steder (kun mens Wembley blev ombygget). Det var medvirkende til at det planlagte multistadion i Manchester blev droppet og vurderet som ikke-rentabelt. City var heller ikke lun på idéen med et multistadion. Det ville blive dyrt i drift med de mange mobile sæder og kombinationen af løbebane og flytbare sæder var City ikke begejstret for. Klubben ønskede et rigtigt fodboldstadion, hvis man skulle med som samarbejdspartner. Derfor endte det med et mindre stadion, der blev opført til brug for Commonwealth Games og siden ombygget til et fodboldstadion med City som lejer. Dette stadion skulle være flagskibet i Sports City - et område i det østlige Manchester med forskellige idrætsanlæg. Byggeriet startede i januar 2000 og kostede 112 millioner pund. Det blev finansieret af Sport England (statslige midler og penge fra den nationale lotterifond) med 77 millioner pund og kommunen med 35 millioner pund. Kommunen betalte yderligere 22 millioner pund i forbindelse med ombygning fra atletikstadion til fodboldstadion efter Commonwealth Games, mens City bidrog med 20 millioner pund. Under legene kunne stadion inkl. midlertidige mobiltribuner rumme ca. 41.000. Efter ombygningen steg den samlede kapacitet til ca. 47.500. Atletik blev henvist til et nærliggende mindre stadion med plads til 6.200 tilskuere. 

City betaler en årlig lejeafgit til kommunen som ejer stadion. I de første år på City of Manchester Stadium skulle City betale halvdelen af de billetindtægter der lå ud over 33.000 tilskuere. Kapaciteten på Maine Road da aftalen blev indgået var netop på ca. 33.000. Det gav kommunen en indtægt på ca. to millioner pund om året. I 2010 blev aftalen genforhandlet og man blev enige om en fast pris på ca. tre millioner pund årligt plus en lille procentdel af Citys indtægter fra stadion-navnerettigheder og fra europæisk deltagelse (Champions League eller Europa League). Navnerettighederne til stadion overgik med den nye aftale til City, der allerede året efter indgik den store sponsoraftale med Etihad. En aftale der bl.a. betød, at stadion de kommende 10 år skulle hedde Etihad Stadium. 


Stadion som det så ud til Commonwealth Games.
  
  Udgravning og opførelse af sammenhængende 
  tribune i den nordlige ende.

Det oprindelige design blev i et vist omfang fastholdt i de senere nedjusteringer, blandt andet de karakteristiske spiraltårne, der ovenpå har master med kabler der skal stabilisere tagkonstruktionen. Efter Commonwealth Games skrællede man seks meter af jordoverfladen og etablerede en tribuneetage mere hele vejen rundt om banen. De midlertidige mobiltribuner blev fjernet og der blev opført en permanent overdækket tribune i den nordlige ende så tribuner og tag hænger sammen. De runde spiraltårne fungerer som indgang til stadion på langsiderne. Inde på tribunerne er trapperne støbt ned i betonen, så gående tilskuere ikke tager udsynet for de siddende. Tagkonstruktionen tillader at lyset siver ned på en måde, så man undgår markante skygger på banen. En del af bagvæggene består af en slags net, der tillader luften at cirkulere. Græstæppet er af typen Desso GrassMaster med 3% kunstige fibre. Under græsset sørger et avanceret rørsystem for, at man kan dræne, opvarme eller ventilere græstæppet efter behov


 Det færdige stadion i 2003.

 Plads til 47.500 tilskuere (2003).

 


 Luftfoto fra 2007.

 Etihad Campus Metrolink station 2013.

City of Manchester Stadium blev indviet den 10. august 2003 med en kamp mod FC Barcelona, som City vandt 2-1. Det blev i november 2003 besluttet, at West Stand tribunen fremover skulle hedde "Colin Bell Stand" - opkaldt efter Citys mest populære spiller gennem tiderne. Gaden der fører op til stadion på den nordlige side har fået navnet "Joe Mercer Way" - opkaldt efter Citys manager i succesårene 1968-70. For at komme ud til Etihad Stadium kan man fra Manchester Picadilly Station tage bus 216 eller 231 mod Ashton. Der er stoppested tæt ved stadion på Ashton New Road. Man kan også køre med Manchester Metrolink (letbane) ud til Etihad Campus. Stationen åbnede i februar 2013. Fra Manchester Piccadilly er der kun tre stationer ud til stadion og turen tager 6-7 minutter. Til fods kan man fra centrum nå ud til stadion på 25-30 minutter. Afstanden fra centrum er ca. 2,5 km.


City Football Academy

Udvidelse af South Stand


Etihad Campus består af Etihad Stadium, klubbens administrationsbygning og Citys store træningsanlæg, City Football Academy (CFA), som åbnede i december 2014. Faciliteterne på CFA er i absolut topklasse. Her er blandt andet et stadion med plads til 7.000 tilskuere, 16 træningsbaner og en halv bane specielt til målmandstræning. 12 af disse baner er dedikeret til de 400 ungdomsspillere i Akademiet. 40 af dem har mulighed for at gå i skole og bo på stedet. Desuden en indendørs træningsbane, et motions- og genoptræningscenter samt et idrætsinstitut.
Den blå kunststofbane i hjørneområdet er primært forbeholdt kommunen. City har haft et godt samarbejde med kommunen i forbindelse med udviklingen af området omkring stadion. Kommunen nyder til gengæld godt af Citys investeringer i form af lokale arbejdspladser og skatteindtægter. 

Efter flere sæsoner med udsolgt til langt de fleste kampe på Etihad blev det besluttet at udvide den ene endetribune opad og bagtil. Byggeriet på South Stand (foto ovenfor til højre) startede i marts 2014 og blev lige akkurat færdig til sæsonstart i august 2015. Det var en ret omfattende og kompliceret proces på grund af udformningen af den eksistrende tagkonstruktion med kabler. Det var også en udfordring at få lavet en naturlig overgang fra det nye tag på endetribunen til taget på de to langsider. Og ser man på billedet nedenfor kan det godt diskuteres, hvor godt man slap fra den opgave. Udvidelsen kom til at koste 50 millioner pund - og denne gang var der kun City selv til at betale regningen. Udover selve udvidelsen af endetribunen blev der etableret et lille ekstra sædeafsnit øverst på hver langside i den ende der vender op mod det nye byggeri. Der kom også nye sæderækker nederst næsten hele vejen rundt om banen. Sammenlagt endte man op med ca. 7.500 ekstra siddepladser. Udvidelsen muliggjorde flere billige sæsonkort til 299 pund (som var et ønske fra mange fans), bedre faciliteter med hensyn til VIP-boxe (Platinum Experience Box) og luksus sæder (Premium Seats) samt forbedrede cateringforhold. Etihad Stadium fik plads til ca. 55.000 tilskuere efter udvidelsen. Det maksimale antal sæsonkort blev sat op fra 36.000 til 41.000.



Den nye øverste etage på South Stand blev officielt indviet i kampen mod Chelsea den 16. august 2015.
 


Lutfoto fra september 2015: Etihad Stadium med Academy Stadium i baggrunden (øverst i billedet).
Nederst i billedet kan man se atletikstadion.


I 2017 introducerede man "The Tunnel Club". Et koncept med en udvidet "matchday experience" for dem der vil betale noget ekstra for lounge-faciliteter, luksus-sæder på stadion og mulighed for at komme tættere på spillerne, bl.a. via et glasparti ved spillertunnellen. Samtidig blev også spillernes omklædningsfaciliteter og opvarmningsområde opgraderet.

I foråret 2021 blev kapaciteten på Etihad reduceret med ca. 1.100 pladser. Det skyldes opsætningen af nye LED-reklamebander på tre af siderne (North, East og South Stand). Det skete på bekostning af de forreste rækker af sæder ind mod banen - faktisk 1.100 af de samme 1.500 sæder der blev opsat samtidig med udvidelsen af South Stand i 2015. Sæder hvorfra udsynet ikke har været det allerbedste. De nye LED-bander er placeret på en sådan måde, at de sammen med de eksisterende bander visuelt kan frembringe dobbelt så store reklamer. Kønt er det ikke, men til gengæld særdeles kommercielt. Det giver en højere indtægt pr. år end hvad 1.100 tilskuere kan bidrage med. Man kan nu være sikker på, at absolut ingen TV-seere vil kunne undgå at bemærke bandereklamerne, som kører i to rækker eller visuelt smelter sammen til én stor bandereklame. 

I sommeren 2021 omdannede City 5.620 pladser på den nederste del af South Stand til "Safe Standing" med såkaldte rail seats. Ændringen til rail seats er sket i forholdet 1:1. Netop på South Stand nedre del finder man mange fans der i forvejen står op under kampene. Som navnet antyder er Safe Standing mere sikkert til stående, idet man kan opslå/låse sæderne i lodret position så de ikke er i vejen. Foran sig har man en solid metalbarriere (gelænder) at holde fast i. Lovgivningen i England forhindrer stadig brugen af Safe Standing i de to bedste rækker, men det forventes at være et spørgsmål om tid, før der bliver åbnet op for det. All-seater stadions har været obligatorisk i de to bedste engelske rækker siden 1994. City ønsker at være på forkant, så man hurtigt kan implementere Safe Standing, når det bliver muligt. Indtil da vil tilskuerne blive opfordret til at sidde ned. Safe Standing findes allerede på Molineux og er taget i brug af bl.a. Celtic, PSV Eindhoven og flere klubber i Bundesligaen.

Det vides endnu ikke hvornår arbejdet med udvidelsen af den nordlige ende begynder. Covid-19 pandemien gør den nærmeste fremtid usikker og City har valgt at forholde sig afventende. En udvidelse kan bringe den samlede kapacitet op omkring 60.000.


Etihad kommer i den europæiske stadion-superliga, når den nordlige ende er udvidet (modelfoto).



Senest opdateret 26.09.21