Etihad Stadium

City har siden 2003 spillet på City of Manchester Stadium, som i 2011 blev omdøbt til Etihad Stadium og i 2015 udvidet til en kapacitet på 55.000.



Den nye øverste etage på South Stand blev officielt åbnet i kampen mod Chelsea den 16. august 2015 (foto ovenfor). South Stand er i forvejen der, hvor de mest fanatiske og mest syngende City-tilhængere holder til. Det er også på South Stand, at der er reserveret et afsnit til udeholdets fans. Byggeriet startede i marts 2014 og blev lige akkurat færdig til sæsonstart i august 2015. Udover selve udvidelsen af endetribunen er der etableret et lille ekstra tribuneafsnit øverst på hver langside i den ende der vender op mod det nye byggeri. Der er også kommet tre nye stolerækker nederst næsten hele vejen rundt, så afstanden ind til banen er blevet kortere. Et mindre antal pladser er gået tabt i de to hjørneområder og adskillelsen til udeholdets fans koster også lidt, men sammenlagt ender man op med netto ca. 7.500 ekstra siddepladser. Lysanlægget er blevet opgraderet og i hjørneområderne kommer der nye og større lystavler. Udvidelsen har muliggjort flere og bedre faciliteter med hensyn til VIP-boxe (Platinum Experience Box) og luksus sæder (Premium Seats) samt forbedrede cateringforhold. Etihad Stadium har plads til ca. 55.000 tilskuere efter udvidelsen og er det fjerdestørste klubstadion i England efter Old Trafford, Emirates og London Stadium. Det maksimale antal sæsonkort er sat op fra 36.000 til 41.000. 

Til sæsonstarten i august 2017 introducerede City et nyt VIP-koncept "The Tunnel Club" på Colin Bell Stand. Priserne for et sæsonkort til Tunnel Club går fra 9.000 pund og helt op til 15.000 pund og gælder i modsætning til almindelige sæsonkort til alle hjemmekampene, dvs. både ligakampe, cupkampe og europæiske kampe. Det er også muligt at købe "Tunnel Club hospitality" til enkeltkampe. City markedsfører det som en moderne og anderledes oplevelse på stadion. Man kan ved hjælp af en dertil indbygget glastunnel komme helt tæt på spillerne, når de kommer ind og ud af banen. Det er ensrettet glas som man kun kan se igennem fra VIP-området. Desuden vil man blive holdt orienteret om hvornår spillerbussen ankommer, managerens taktik og interviews efter kampen vil blive transmitteret på TV-skærme. Chaufførservice kan også være inkluderet. Det hele tilsat luksuriøse omgivelser og servering af eksklusiv mad og drikke. De tilhørende pladser på stadion er naturligvis opvarmede og polstrede luksussæder. Det nye VIP-område har kostet pladsen for et mindre antal sæsonkortindehavere. Nogle har accepteret en ny plads et andet sted på stadion, mens andre ikke har fornyet deres sæsonkort. I forbindelse med byggeriet af Tunnel Club er spillernes omklædningsrum også blevet moderniseret.


Luftfoto september 2015. Til højre kan man se den udvidede South Stand.


Det er endnu usikkert hvornår arbejdet med udvidelsen af den nordlige ende begynder. Når udvidelsen er afsluttet forventes den samlede kapacitet at komme op omkring 61.000.
På længere sigt planlægges en udvidelse af de to langsider bagtil og det vil bringe kapaciteten på Etihad op over 70.000. En sådan udvidelse af de to langsider vil kræve, at der igen skal søges om byggetilladelse.


Etihad kommer i den europæiske stadion-superliga, når den nordlige ende er udvidet (modelfoto).



Mere information om Etihad Stadium og Etihad Campus:

City fremlagde i foråret 1994 en femårsplan for en total gennemmodernisering og udbygning af Maine Road til 45.000 pladser. Nedrivningen og genopbygningen af Kippax som siddetribune var første etape i denne plan. Dette arbejde blev gennemført i 1994-95. Og længere kom man aldrig. Da City rykkede ned i sæsonen 1995-96 blev udbygningsplanerne for Maine Road sat i bero. Havde City undgået nedrykning ville renoveringen af stadion have været fortsat og City ville sandsynligvis have spillet på Maine Road den dag i dag. Men sådan kom det altså ikke til at gå. I anledning af Commonwelth Games, som blev afholdt i Manchester fra 25. juli til 4. august 2002, skulle der bygges et helt nyt stadion i det østlige Manchester (Eastlands). City indgik allerede i 1998 (endelig lejeaftale underskrevet i 1999) en aftale med kommunen om benyttelse af det nye City of Manchester Stadium fra og med sæsonen 2003-04. Maine Road blev overdraget til kommunen og siden revet ned. 

Manchester søgte både i 1989 og 1993 om værtskab for De Olympiske Lege til afholdelse syv år senere. Atlanta fik tildelt OL 1996 og Sydney løb med OL 2000. Modelfotoet til venstre viser designet til det stadion med plads til 80.000 man ville have opført til OL 2000, hvis Manchester var blevet valgt. På trods af afslagene fortsatte kommunen sine bestræbelser på at få opført et stort internationalt stadion i byen. I 1995 fik Manchester tildelt Commonwealth Games til afholdelse i 2002. Man fremlagde planer om et topmoderne multistadion med plads til 65.000 tilskuere med sigte på blandt andet at huse fodbold (herunder Citys kampe og landskampe), atletik, rugby, popkoncerter, m.v. Men i 1997 blev det besluttet, at Wembley fortsat skulle være nationalstadion. Det planlagte multistadion i Manchester blev droppet af økonomiske årsager. Det ville blive meget dyrt med de mange mobile sæder (rulletribuner) og kombinationen af løbebane og flytbare sæder var ikke noget City var begejstret for. Klubben ønskede et rigtigt fodboldstadion, hvis man skulle med som samarbejdspartner. Derfor endte det med et mindre stadion, der blev opført til brug for Commonwealth Games og siden ombygget til et fodboldstadion med City som lejer. Dette stadion skulle være centrum i Sports City - et område i det østlige Manchester med forskellige idrætsanlæg. Byggeriet startede i januar 2000 og kostede 112 millioner pund. Det blev finansieret af Sport England (statslige midler og penge fra den nationale lotterifond) med 77 millioner pund og kommunen med 35 millioner pund. Kommunen betalte yderligere 22 millioner pund i forbindelse med ombygningen fra atletikstadion til fodboldstadion efter Commonwealth Games, mens City bidrog med 20 millioner. Under legene kunne stadion inkl. midlertidige mobiltribuner rumme 41.000. Efter ombygningen steg den samlede kapacitet til 47.500. Atletik blev henvist til et nærliggende mindre stadion med plads til 6.200 tilskuere. 

City betaler en årlig lejeafgit til kommunen som ejer stadion. I de første år på City of Manchester Stadium skulle City betale halvdelen af de billetindtægter der lå ud over 32.000 tilskuere. Kapaciteten på Maine Road da aftalen blev indgået var netop på godt 32.000. Det gav kommunen en indtægt på ca. to millioner pund om året. I 2010 blev aftalen genforhandlet og man blev enige om en fast pris på ca. fire millioner pund årligt. Til gengæld fik City navnerettighederne til stadion, hvilket man allerede året efter udnyttede, da den store sponsoraftale med Etihad blev indgået. En aftale der indbringer City 40 millioner pund om året over 10 år.


Stadion som det så ud til Commonwealth Games.
  
  Udgravning og opførelse af sammenhængende 
  tribune i den nordlige ende.

Det oprindelige design blev i et vist omfang fastholdt i de senere nedjusteringer, blandt andet de karakteristiske spiraltårne, der ovenpå har master med kabler der skal holde taget på plads. Efter Commonwealth Games skrællede man seks meter af jordoverfladen og etablerede en tribuneetage mere hele vejen rundt om banen. De midlertidige mobiltribuner blev fjernet og der blev opført en permanent overdækket tribune i den nordlige ende så tribuner og tag hænger sammen. De runde spiraltårne fungerer som indgang til stadion på langsiderne. Inde på tribunerne er trapperne støbt ned i betonen, så gående tilskuere ikke tager udsynet for de siddende. Tagkonstruktionen tillader at lyset siver ned på en måde, så man undgår markante skygger på banen. En del af bagvæggene består af en slags net, der tillader luften at cirkulere. Græstæppet er af typen Desso GrassMaster med 3% kunstige fibre. Under græsset sørger et avanceret rørsystem for, at man kan dræne, opvarme eller ventilere græstæppet efter behov


 Det færdige stadion i 2003.

 Plads til 47.500 tilskuere (2003).

 


 Luftfoto fra 2007.

 Etihad Campus Metrolink station 2013.

City of Manchester Stadium blev indviet den 10. august 2003 med en kamp mod FC Barcelona, som City vandt 2-1. Det blev i november 2003 besluttet, at West Stand tribunen fremover skulle hedde "Colin Bell Stand" - opkaldt efter Citys mest populære spiller gennem tiderne. Gaden der fører op til stadion på den nordlige side har fået navnet "Joe Mercer Way" - opkaldt efter Citys hidtil mest succesfulde manager. For at komme ud til Etihad Stadium kan man fra Manchester Picadilly Station tage bus 216 eller 231 mod Ashton. Der er stoppested tæt ved stadion på Ashton New Road. Man kan også køre med Manchester Metrolink (letbane) ud til Etihad Campus. Stationen åbnede i februar 2013. Fra Manchester Piccadilly er der kun tre stationer ud til stadion og turen tager 7-8 minutter. Til fods kan man fra centrum nå ud til stadion på 25-30 minutter.

Sports City er et stort kompleks af idrætsanlæg kombineret med forretninger, restauranter, caféer osv. i det østlige Manchester. En del af dette område betegnes Etihad Campus og består af Etihad Stadium og det omkringliggende areal samt Citys nye store træningsanlæg City Football Academy (foto til venstre), som åbnede i december 2014. Træningsfaciliteter i absolut topklasse. Her er blandt andet et stadion med plads til 7.000 tilskuere, 16 træningsbaner og en halv bane specielt til målmandstræning. 12 af disse baner dedikeres til de 400 ungdomsspillere i Akademiet. 40 af dem vil få mulighed for at gå i skole og bo på stedet. Desuden en indendørs træningsbane, et motions- og genoptræningscenter samt et kommende idrætsinstitut. Den blå kunststofbane i hjørneområdet er primært forbeholdt kommunen. City har haft et godt samarbejde med kommunen i forbindelse med udviklingen af området omkring stadion. Kommunen nyder til gengæld godt af Citys investeringer i form af lokale arbejdspladser og skatteindtægter. 


Senest opdateret 17.10.18