City har siden 2003 spillet på City of Manchester Stadium, som i 2011 blev omdøbt til Etihad Stadium. I 2015 udvidet til en kapacitet på 54.700 og i 2021 reduceret til 53.400 på grund af nye LED-reklamebander.
City fremlagde i foråret 1994 en femårsplan for en
total
gennemmodernisering og
udvidelse af Maine Road
til 45.000 pladser. Nedrivningen og
genopbygningen af
Kippax som siddetribune var første etape i denne plan. Dette arbejde
blev
gennemført i 1994-95. Og længere kom man aldrig. Da City rykkede ned i
sæsonen 1995-96 blev udbygningsplanerne for Maine Road sat i bero.
Havde City
undgået nedrykning ville renoveringen af stadion have været fortsat og
City
ville være blevet på Maine Road. Men sådan kom
det altså ikke til at
gå. I
anledning af Commonwelth Games, som blev afholdt i Manchester fra 25.
juli til
4. august 2002, skulle der bygges et helt nyt stadion i det østlige
Manchester (Eastlands). City underskrev i august 1999 en
aftale med kommunen om
benyttelse af det nye City of Manchester Stadium fra og med sæsonen
2003-04.
Maine Road blev
i 2003 overdraget til kommunen og efterfølgende revet
ned. Til gengæld fik City mulighed for at rykke ind på et nyt og større
stadion uden at skulle investere så mange penge - faktisk kun 20
millioner pund.
Manchester
søgte både i 1989 og 1993 om
værtskab for De Olympiske Lege til afholdelse syv år
senere. Atlanta fik tildelt OL
1996 og Sydney løb med OL 2000. Modelfotoet til
venstre viser designet til det
stadion med plads til 80.000 man ville have opført til OL 2000, hvis
Manchester var blevet
valgt. På trods af afslagene fortsatte kommunen sine bestræbelser på at
få opført et stort internationalt stadion i byen. I
1995 fik Manchester tildelt Commonwealth Games til afholdelse
i
2002. Man
fremlagde planer om et topmoderne multistadion med plads
til 65.000
tilskuere med sigte på blandt andet at huse fodbold (landskampe), atletik, rugby, popkoncerter,
m.v. Men i december 1996 besluttede Sport England, at Wembley fortsat
skulle være
nationalstadion og at der ikke skulle spilles landskampe andre steder
(kun mens Wembley blev ombygget). Det var medvirkende til at det
planlagte multistadion i Manchester blev
droppet og vurderet som ikke-rentabelt. City var heller ikke lun på idéen med et multistadion. Det ville blive dyrt i drift
med de mange
mobile sæder og kombinationen af løbebane og flytbare
sæder var City ikke begejstret for. Klubben ønskede et
rigtigt fodboldstadion, hvis man skulle med som samarbejdspartner.
Derfor endte det
med et mindre stadion, der blev
opført til
brug for Commonwealth Games
og siden ombygget til et fodboldstadion med City som
lejer. Dette
stadion skulle være flagskibet i Sports City - et område i det østlige
Manchester med
forskellige idrætsanlæg. Byggeriet startede i januar 2000 og kostede 112 millioner
pund. Det blev finansieret af Sport England (statslige midler og penge
fra den nationale
lotterifond) med 77 millioner pund og kommunen
med 35 millioner pund. Kommunen betalte
yderligere 22 millioner pund i forbindelse med
ombygning fra
atletikstadion til fodboldstadion efter Commonwealth Games, mens City
bidrog med 20 millioner pund. Under
legene kunne
stadion inkl. midlertidige mobiltribuner rumme ca. 41.000. Efter
ombygningen steg
den samlede kapacitet
til ca. 47.500. Atletik
blev henvist til et nærliggende mindre stadion med
plads til 6.200 tilskuere.
City betaler en årlig lejeafgit til kommunen som ejer stadion. I de første år på City of Manchester Stadium skulle City betale halvdelen af de billetindtægter der lå ud over 33.000 tilskuere. Kapaciteten på Maine Road da aftalen blev indgået var netop på ca. 33.000. Det gav kommunen en indtægt på ca. to millioner pund om året. I 2010 blev aftalen genforhandlet og man blev enige om en fast pris på ca. tre millioner pund årligt plus en lille procentdel af Citys indtægter fra stadion-navnerettigheder og fra europæisk deltagelse (Champions League eller Europa League). Navnerettighederne til stadion overgik med den nye aftale til City, der allerede året efter indgik den store sponsoraftale med Etihad. En aftale der bl.a. betød, at stadion de kommende 10 år skulle hedde Etihad Stadium.
![]() Stadion som det så ud til Commonwealth Games. |
![]() Udgravning og opførelse af sammenhængende tribune i den nordlige ende. |
Det oprindelige design blev i et vist omfang fastholdt i de senere nedjusteringer, blandt andet de karakteristiske spiraltårne, der ovenpå har master med kabler der skal stabilisere tagkonstruktionen. Efter Commonwealth Games skrællede man seks meter af jordoverfladen og etablerede en tribuneetage mere hele vejen rundt om banen. De midlertidige mobiltribuner blev fjernet og der blev opført en permanent overdækket tribune i den nordlige ende så tribuner og tag hænger sammen. De runde spiraltårne fungerer som indgang til stadion på langsiderne. Inde på tribunerne er trapperne støbt ned i betonen, så gående tilskuere ikke tager udsynet for de siddende. Tagkonstruktionen tillader at lyset siver ned på en måde, så man undgår markante skygger på banen. En del af bagvæggene består af en slags net, der tillader luften at cirkulere. Græstæppet er af typen Desso GrassMaster med 3% kunstige fibre. Under græsset sørger et avanceret rørsystem for, at man kan dræne, opvarme eller ventilere græstæppet efter behov.
![]() Det færdige stadion i 2003. |
![]() Plads til 47.500 tilskuere (2003).
|
![]() Luftfoto fra 2007. |
![]() Etihad Campus Metrolink station 2013. |
City
of Manchester Stadium blev indviet den 10. august 2003 med en kamp mod
FC Barcelona, som City vandt 2-1. Det blev i november 2003 besluttet,
at West Stand tribunen fremover skulle hedde "Colin Bell Stand" -
opkaldt efter Citys mest populære spiller gennem tiderne. Gaden der
fører op
til stadion på den nordlige side har fået navnet "Joe Mercer Way" -
opkaldt efter Citys manager i succesårene 1968-70. For at komme ud til Etihad Stadium kan
man fra Manchester Picadilly Station tage bus 216 eller
231 mod
Ashton. Der er stoppested tæt ved stadion på Ashton New Road. Man
kan også køre med Manchester Metrolink
(letbane) ud til Etihad Campus. Stationen åbnede i februar 2013. Fra
Manchester Piccadilly er der kun tre stationer ud til stadion og turen
tager 6-7 minutter. Til fods kan man fra centrum nå ud til stadion på
25-30 minutter. Afstanden fra centrum er ca. 2,5 km.
![]() City Football Academy | ![]() Udvidelse af South Stand |
Etihad Campus består af Etihad Stadium, klubbens administrationsbygning og Citys store træningsanlæg, City
Football Academy (CFA), som åbnede i december 2014. Faciliteterne på CFA er i absolut topklasse. Her er
blandt andet et
stadion med plads til 7.000
tilskuere, 16 træningsbaner og en halv bane specielt til
målmandstræning. 12 af disse baner er dedikeret til de 400 ungdomsspillere
i Akademiet. 40 af dem har mulighed for at gå i skole og bo på
stedet. Desuden en indendørs træningsbane, et motions- og
genoptræningscenter samt et idrætsinstitut. Den
blå kunststofbane i hjørneområdet er primært forbeholdt kommunen.
City har haft et
godt
samarbejde med kommunen i forbindelse med udviklingen af området
omkring stadion. Kommunen nyder til gengæld godt af Citys
investeringer i form af lokale arbejdspladser og
skatteindtægter.
Efter flere sæsoner med udsolgt til langt de fleste kampe på Etihad blev det besluttet at udvide den ene endetribune opad og bagtil. Byggeriet på South Stand (foto ovenfor til højre) startede i marts 2014 og blev lige akkurat færdig til sæsonstart i august 2015. Det var en ret omfattende og kompliceret proces på grund af udformningen af den eksistrende tagkonstruktion med kabler. Det var også en udfordring at få lavet en naturlig overgang fra det nye tag på endetribunen til taget på de to langsider. Og ser man på billedet nedenfor kan det godt diskuteres, hvor godt man slap fra den opgave. Udvidelsen kom til at koste 50 millioner pund - og denne gang var der kun City selv til at betale regningen. Udover selve udvidelsen af endetribunen blev der etableret et lille ekstra sædeafsnit øverst på hver langside i den ende der vender op mod det nye byggeri. Der kom også nye sæderækker nederst næsten hele vejen rundt om banen. Sammenlagt endte man op med ca. 7.200 ekstra siddepladser. Udvidelsen muliggjorde flere billige sæsonkort til 299 pund (som var et ønske fra mange fans). Kapaciteten endte på 54.700 tilskuere efter udvidelsen. Det maksimale antal sæsonkort blev sat op fra 36.000 til 41.000.
Den
nye øverste etage på South Stand blev officielt indviet i kampen mod
Chelsea den 16. august 2015.
Lutfoto fra september 2015: Etihad Stadium med Academy Stadium i baggrunden (øverst i billedet).
Nederst i billedet kan man se atletikstadion.
I 2017 introducerede man "The Tunnel Club". Et koncept med
en udvidet "matchday experience" for dem der vil betale noget ekstra
for lounge-faciliteter, luksus-sæder på stadion og mulighed for at
komme tættere på spillerne, bl.a. via et glasparti ved
spillertunnellen. Samtidig blev også spillernes omklædningsfaciliteter
og opvarmningsområde opgraderet.
I foråret 2021 blev kapaciteten på Etihad reduceret til ca. 53.400 på grund af opsætningen af nye LED-reklamebander på tre af siderne (North, East og South Stand). Det skete på bekostning af de forreste rækker af sæder ind mod banen. Sæder hvorfra udsynet i forvejen ikke var det allerbedste. De nye LED-bander er placeret på en sådan måde, at de sammen med de eksisterende bander visuelt kan frembringe dobbelt så store reklamer. Kønt er det ikke, men til gengæld særdeles kommercielt. Man kan nu være sikker på, at absolut ingen TV-seere vil kunne undgå at bemærke bandereklamerne, som kører i to rækker eller visuelt smelter sammen til én stor bandereklame.
I sommeren 2021 omdannede City 5.620 pladser på den nederste del af South Stand til "Safe Standing" med såkaldte rail seats. Ændringen til rail seats er sket i forholdet 1:1. Netop på South Stand nedre del finder man mange fans der i forvejen står op under kampene. Som navnet antyder er Safe Standing mere sikkert til stående, idet man kan opslå/låse sæderne i lodret position så de ikke er i vejen. Foran sig har man en solid metalbarriere (gelænder) at holde fast i. Fra 1. januar 2022 har City fået lov til som led i en forsøgsordning at anvende Safe Standing frem til slutningen af sæsonen. Det samme gælder fire andre klubber: Manchester United, Tottenham, Chelsea og Cardiff. All-seater stadions har ellers været obligatorisk i de to bedste engelske rækker siden 1994.
Det
vides endnu ikke hvornår arbejdet med udvidelsen af den nordlige ende
begynder. Covid-19 pandemien og nu måske også de voldsomt stigende
priser har fået City til at udskyde beslutningen. En udvidelse kan
bringe den samlede kapacitet op omkring 60.000.